Elevsyn og læringssyn

Elevsyn
Børn og unge betragtes som aktører, der selv kan vælge. Børn er ikke totalt underlagt ydre betingelser og individuelle egenskaber, som bestemmer deres liv og udvikling. De er ikke kun formbare objekter, de former også sig selv. Alle børn og unge forsøger at styre deres liv og skabe mening i tilværelsen. Dette indebærer, at de ikke blot reproducerer skolens kundskaber og opfattelser. Det er eleverne selv, der lærer, de konstruerer deres viden, erfaringer og meninger. Børnene både er noget og skal blive til noget. De deltager aktivt her og nu og forsøger at påvirke deres fremtid.

Læringssyn
Læring sker, når den lærende udbygger eller ombygger allerede eksisterende viden. Læringssynet forudsætter en aktiv og kommunikerende lærende. En læring, der sætter den lærende i centrum, i modsætning til undervisning, der sætter underviseren i centrum.
Eleven lærer mest ved at være inddraget og aktiv i egne læringsprocesser. Man lærer langt mere ved at gøre tingene i praksis og formidle til andre end ved at læse og få oplæg.